Over mijn blog

Welkom op mijn weblog!

Hier schrijf ik over mijn bezigheden, als onderwijskundige op het gebied van ICT in het academisch onderwijs. Tot eind 2009 was ik werkzaam voor de TU Delft, sinds 2010 ben ik werkzaam als Educational Technologist aan de Universiteit van Tilburg. Ik post hier regelmatig mijn 'gedachtekronkels' op het gebied van onderwijs. Schroom niet om een reactie te plaatsen op mijn weblog.


"Tell me and I forget, show me and I remember, involve me and I understand."

Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

Studenten gebruiken MSN ook voor studie

Vaak willen veel onderwijskundigen, software die populair is in het dagelijks gebruik bij jongeren (MSN, Hyves etc.), ook toepassen in het onderwijs. De redenen hiervoor kunnen zijn, dat de software al bekend is bij de student, het is vaak erg toegankelijk (webgebaseerd), omdat ze prive veel tijd besteden aan deze software zouden grenzen tussen leren en vrije tijd kunnen vervagen.

Maar de vraag is natuurlijk; willen studenten dit wel? Wil men MSN bijvoorbeeld wel gebruiken voor onderwijs gerelateerde zaken? Soms hoor je negatieve en dan weer positieve reacties van studenten. Op www.edusite.nl staat een artikel over een onderzoek naar IM (Instant Messaging; chat) van een promovendus aan Fontys Hogescholen. Uit dit onderzoek komen positieve geluiden:

"Studenten gebruiken instant messaging niet alleen om sociale contacten te onderhouden, maar ook voor hun studie."

"Van de ondervraagden gebruikte maar liefst 89 procent instant messaging om studiezaken te bespreken. Tweederde gaat verder dan dat en gebruikt chatprogramma's ook voor het delen van verslagen, het samen maken van huiswerk en het bespreken van het cursusmateriaal. Uit het onderzoek blijkt verder dat studenten positief staan tegenover chatten voor onderwijsdoeleinden."

Toch leuk om dergelijke resultaten te zien. Ook interessant is dat de promovendus, een eigen IM tool wil gaan ontwikkelen, met meer mogelijkheden voor het onderwijs. Ik ben benieuwd.

Be Sociable, Share!

Leave a Reply

© 2011 TU Delft