Over mijn blog

Welkom op mijn weblog!

Hier schrijf ik over mijn bezigheden, als onderwijskundige op het gebied van ICT in het academisch onderwijs. Tot eind 2009 was ik werkzaam voor de TU Delft, sinds 2010 ben ik werkzaam als Educational Technologist aan de Universiteit van Tilburg. Ik post hier regelmatig mijn 'gedachtekronkels' op het gebied van onderwijs. Schroom niet om een reactie te plaatsen op mijn weblog.


"Tell me and I forget, show me and I remember, involve me and I understand."

Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

Waarom laptops in het onderwijs?

Op de TU Delft is onlangs het Laptopproject gestart. Een project waarin studenten via de TU Delft een laptop kunnen aanschaffen.

Maar waarom zou je een laptop aanschaffen en wat kun je er dan mee in het onderwijs? Ik zal hier proberen inzicht te geven in de voordelen van het gebruik van een laptop in het onderwijs (en ook enkele nadelen melden).

Voordelen van laptops:

  • Aansluiten bij moderne onderwijs concepten:
    • Afwisseling werkvormen: Met behulp van laptops zijn meerdere werkvormen (plenaire instructie, groepswerk, zelfstudie etc.) mogelijk. Een docent kan afwisselen tussen klassikaal lesgeven en gebruik van pc door studenten (zonder dat een speciale computerzaal gereserveerd moet worden). De onderwijsruimte kan zo dus erg flexibel worden gebruikt.
    • Interactief onderwijs: Hoorcolleges worden steeds minder gebruikt door docenten om kennis over te brengen. Studenten leren door te doen (ontwerpen en ontwikkelen) en te communiceren. Door middel van draadloze communicatie kan interactie tussen docent en studenten gecreëerd worden. Met behulp van hun laptop kunnen studenten tijdens colleges, stemmen op stellingen, vragen beantwoorden of brainstormen etc. Het gebruik van multimediale toepassingen (video, plaatjes, geluidsfragmenten etc.) zorgt voor nog meer interactiviteit en verrijking van de lesstof.
    • Samenwerkend leren: Leren wordt steeds meer een gezamenlijke activiteit. Een draadloze leeromgeving (laptop) vergroot de mobiliteit van studenten. Ze kunnen gemakkelijk in groepen zitten en samenwerken. Ook in het kader van het projectonderwijs, biedt de laptop mogelijkheden voor samenwerking (in combinatie met diverse social software).
    • Authentiek leren: De laptop met internet biedt meer ruimte voor authentiek leren. Het brengt de ‘echte wereld’ in de klas. Tijdens een college / practicum kunnen studenten ‘de buitenwereld’ in de klas halen, door praktijkvoorbeelden en of toepassingen van de stof, die in het college behandeld wordt, te bekijken. Studenten kunnen met medestudenten, experts etc. uit binnen- en buitenland communiceren.

  • Met behulp van een laptop tijdens een college, kan de student direct (tussentijds) de opgedane kennis toepassen en of oefenen (v.b. simulaties uitvoeren of sommen maken). De docent kan op deze manier kijken of verdere uitleg nodig blijkt of dat hij zijn college kan vervolgen. 
  • Laptops als de persoonlijke leeromgeving van een student. Door de laptop steeds mee te dragen beschikt de student over al zijn (persoonlijke) leermiddelen (bestanden, programma’s en informatie). Het is als het ware zijn digitale boekentas. In tegenstelling tot computers op de instelling kan de student zijn eigen laptop helemaal naar eigen voorkeuren indelen.
  • Een laptop met internet biedt studenten de toegang tot de meest actuele informatie; oude tekstboeken kunnen dit niet en raken gezien de huidige snelheid van aanbod van informatie snel verouderd. (Het gaat hier niet zozeer om het tekstboek te vervangen, maar om aanvullende ‘up to date’ informatie.)
  • Bij practica werkt de student achter zijn eigen laptop (met zijn eigen programma’s, bestanden etc.). De resultaten heeft de student dus direct tot zijn beschikking op zijn eigen pc (zonder het van een openbare pc te moeten overzetten). Naast het gebruik van de laptop in practicumzalen biedt de laptop ook mogelijkheden voor het doen van veldwerk.
  • Desktop pc’s zijn niet altijd voldoende beschikbaar op een instelling. Indien studenten een eigen laptop hebben, hebben ze altijd de beschikking over een pc en zijn ze niet afhankelijk van de openingstijden (of locaties) van computerzalen op de instelling. De mobiliteit van studenten neemt toe. Studenten kunnen tijds- en plaatsonafhankelijk werken.

Nadelen van laptops (met name de kosten):

  • Afleiding: het doen van andere dingen met de laptop tijdens colleges.
  • Kosten aanschaf, onderhoud van laptop. (Door middel van centrale laptop project hier op de TU Delft, worden de kosten aanzienlijk beperkt!)
  • RSI; door veelvuldig gebruik van pc. (Dit is te beperken door voldoende pauzes te nemen, afwisselen van werkvorm, gebruiken van ondersteunende materialen zoals; steun, extern toetsenbord, muis etc.)
  • Inzet van laptops in het onderwijs vereist dat er ook extra voorzieningen komen die het gebruik faciliteren, zoals passend meubilair in onderwijsruimtes, kluisjes, accessoires, stopcontacten en een goed functionerend wireless netwerk (brengt ook kosten mee).
Be Sociable, Share!

Leave a Reply

© 2011 TU Delft