Over mijn blog

Welkom op mijn weblog!

Hier schrijf ik over mijn bezigheden, als onderwijskundige op het gebied van ICT in het academisch onderwijs. Tot eind 2009 was ik werkzaam voor de TU Delft, sinds 2010 ben ik werkzaam als Educational Technologist aan de Universiteit van Tilburg. Ik post hier regelmatig mijn 'gedachtekronkels' op het gebied van onderwijs. Schroom niet om een reactie te plaatsen op mijn weblog.


"Tell me and I forget, show me and I remember, involve me and I understand."

Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

Technologie afleidend?

In een bericht van George Siemens las ik over de kwestie dat sommige docenten bezorgd zijn dat hun studenten teveel zijn afgeleid door het gebruik van (mobiele) technologieën tijdens het college. Met technologie doelt men dan voornamelijk op het gebruik van laptops en mobiele telefoons, pda’s etc. Zeker de combinatie laptop en (draadloos) internet zorgt ervoor dat studenten tijdens colleges gaan surfen, mailen, msn’en etc. Kortom de studenten luisteren niet meer naar het verhaal van de docent.

De vraag is natuurlijk komt dit door de techniek? Ik denk van niet. Als studenten het niet kunnen opbrengen om naar het college te luisteren, dan wordt de oorzaak snel gezocht bij de (mobiele) technische middelen, die studenten alleen maar afleiden. Maar toen de laptop en mobiel nog niet zo waren ingeburgerd bij de studenten, was men toen nooit afgeleid? Zeker wel; toen werd er misschien niet tussendoor op internet gesurft of een spelletje op de laptop gedaan, maar zat men in een schrift te tekenen, strips te lezen etc. Het volgende stukje illustreert dit mooi:

‘The students sit in class, tapping away at their laptops as the boring old law professor mechanically plods through his lecture. Except one. Instead of hunching over a portable computer or a notebook, he’s playing solitaire with a deck of cards on his desk. The professor halts his droning. "What are you doing?" he demands. The student shrugs. "My laptop is broken," he says.’ (via George Siemens)

Dus ook voor de komst van de mobiele technologieën in de collegezaal was er het probleem van afleiding. Kan het dan ook niet zo zijn dat een college soms niet boeiend genoeg is voor de student om zijn aandacht blijvend te kunnen richten op het college?
Juist door het gebruik van diverse technische toepassingen, kun je een college aantrekkelijker maken (multimediale content verrijking, actuele informatie via internet, afwisselende werkvormen, voting etc.) waardoor een student gemotiveerder zal zijn om het college te volgen. Ik zou zeggen als het de studenten toch al aantrekt om gebruik te maken van deze technieken tijdens het college, richt je college dan zo in dat je deze technieken op een nuttige manier kan gebruiken tijdens je onderwijs. Zo sla je twee vliegen in een klap; het college wordt aantrekkelijker en sluit aan bij de behoefte van de huidige generatie studenten.

Be Sociable, Share!

1 comment

Absoluut. Als een college niet interessant is dan ga je andere dingen doen. Met elkaar praten of inderdaad spelen met gadgets. Veel docenten die al lang in het vak zitten draaien en plaat af en daar knappen veel studenten op af.

Leave a Reply

© 2011 TU Delft