Over mijn blog

Welkom op mijn weblog!

Hier schrijf ik over mijn bezigheden, als onderwijskundige op het gebied van ICT in het academisch onderwijs. Tot eind 2009 was ik werkzaam voor de TU Delft, sinds 2010 ben ik werkzaam als Educational Technologist aan de Universiteit van Tilburg. Ik post hier regelmatig mijn 'gedachtekronkels' op het gebied van onderwijs. Schroom niet om een reactie te plaatsen op mijn weblog.


"Tell me and I forget, show me and I remember, involve me and I understand."

Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

Het succes van samenwerkend en onderzoeksgericht leren bewezen

Via een bericht van Wilfred Rubens, vond ik het artikel Powerful Learning: Studies Show Deep Understanding Derives from Collaborative Methods. Het artikel geeft een samenvatting van diverse studies die bewijs leveren dat samenwerkend en onderzoeksgericht leren zorgen voor een diepere vorm van leren. (Het artikel is geschreven door Brigid Barron en Linda Darling-Hammond nav een recent uitgebracht boek; Powerful Learning: What We Know About Teaching for Understanding, The George Lucas Educational Foundation).

Het artikel behandelt drie vormen van onderzoeksgericht leren:

  • Project based learning: Project learning involves completing complex tasks that result in a realistic product or presentation to an audience.
  • Problem based learning: Problem-based-learning approaches are a close cousin of project learning, in which students use complex problems and cases to actively build their knowledge.
  • Design bases instruction: Design-based instruction is based on the premise that children learn deeply when they create products that require understanding and application of knowledge. Design activity involves stages of revisions as students create, assess, and redesign their products. The work often requires collaboration and specific roles for individual students, enabling them to become experts in a particular area.

Volgens het artikel zijn de studie resultaten van de studenten dmv samenwerkend en onderzoeksgericht leren (inquiry-based learning) gelijk (soms zelfs iets beter) dan bij de traditionele vormen van onderwijs. Maar dat is niet het belangrijkste doel van onderzoeksgericht leren; het gaat juist om het leren op een dieper niveau te brengen (het leren leren). Zo behalen studenten dmv de onderzoeksgerichte manier van leren, juist betere resultaten op het gebied van plannen, kritisch denken en flexibele probleem oplossingsstrategie√ęn, transfer van kennis etc. (dus de meer academische vaardigheden).

Ondanks dit bewijs dat samenwerkend en onderzoeksgericht leren succesvol is, wijst het artikel erop dat de implementatie niet eenvoudig is. Het concept is nieuw voor zowel de docent als student. Het vraagt van beide partijen een andere manier van werken en ook een andere rol dan zij gewend waren in het traditionele onderwijs. Maar met de juiste inzet en voorbereiding, is het haalbaar en verdienstelijk.

De conclusie van het artikel:

"Evidence shows that inquiry-based, collaborative approaches benefit students in learning important twenty-first-century skills, such as the ability to work in teams, solve complex problems, and apply knowledge from one lesson to others. The research suggests that inquiry-based lessons and meaningful group work can be challenging to implement. They require changes in curriculum, instruction, and assessment practices — changes that are often new for teachers and students.

Teachers need time and a community to organize sustained project work. Inquiry-based instruction can help teachers deepen their repertoire for connecting with their peers and students in new and meaningful ways. That’s powerful teaching and learning — for students and teachers alike."

Het artikel sluit vervolgens met enkele samenvattende bevindingen uit onderzoek:

  • Students learn more deeply when they can apply classroom-gathered knowledge to real-world problems, and when they take part in projects that require sustained engagement and collaboration.
  • Active-learning practices have a more significant impact on student performance than any other variable, including student background and prior achievement.
  • Students are most successful when they are taught how to learn as well as what to learn.
Be Sociable, Share!

Leave a Reply

¬© 2011 TU Delft