Over mijn blog

Welkom op mijn weblog!

Hier schrijf ik over mijn bezigheden, als onderwijskundige op het gebied van ICT in het academisch onderwijs. Tot eind 2009 was ik werkzaam voor de TU Delft, sinds 2010 ben ik werkzaam als Educational Technologist aan de Universiteit van Tilburg. Ik post hier regelmatig mijn 'gedachtekronkels' op het gebied van onderwijs. Schroom niet om een reactie te plaatsen op mijn weblog.


"Tell me and I forget, show me and I remember, involve me and I understand."

Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

NOT 2009

Vandaag ben ik met een collega naar de NOT 2009 in Utrecht geweest. Het was er behoorlijk druk; in het begin was ik bang dat niet per ongeluk op de huishoudbeurs terecht was gekomen. Overal waar je keek, zag je dames met overvolle tassen sjouwen.

Zagen we in Berlijn (Online Educa) voornamelijk stands met ELO’s, op de NOT voerde de digiboarden de boventoon. Volgens mij was elk merk wel vertegenwoordigd. Naast de digiboarden zagen we ook veel tablets en pen displays.

Zelf ben ik erg goed bekend met het SMARTBoard. Maar toch heb ik nog wel wat interessante andere merken gezien: 
 
CleverBoard3
Het CleverBoard3, was een interessante. Op het eerste gezicht lijkt dit op ieder ander digiboard. De basis is een whiteboard met de opnametechniek van Mimio. Maar toch biedt dit board enkele extra’s. Het digiboard is namelijk ‘hufter proef’; het paneel is zeer hard (men kon er met een hamer hard op slaan!) en naast het gebruik van whiteboard markers, kun je hier ook met permanent markers op schrijven. Dus ook handig als je je van stift vergist. Daarnaast biedt het digiboard aan beide zijden een afsluitbaar kabinet (voor pennen etc.). Op deze manier is een dergelijk digiboard goed inzetbaar in openbare ruimtes en studenten werkplekken.

Mimio Xi
Daarnaast heb ik ook nog aandachtig gekeken naar het digiboard van Mimio. Ik had hier van een andere collega al erg veel gehoord. Mimio systemen hebben twee belangrijke functies: Mimio Interactive: hiermee bedien je de PC vanaf de projectie op het digiboard. Daarnaast is er Mimio Capture: het vastleggen wat je met echte inkt aan notities maakt en deze aantekeningen ook digitaal opslaan. Het grote verschil met andere Digiboards is dat je met Mimio dus ook met echte inkt kan schrijven op een whiteboard. Wellicht dat dit dus een kleinere stap voor de docent is van gewoon whiteboard (of krijtbord) naar een digiboard. De versie van Mimio die ik op de NOT zag; de Mimio Xi, was extra interessant, omdat het een draadloos model is. Het heeft verder dezelfde functies als ieder ander digiboard.
De Xi is dus draadloos en kan tot 10 uur aan notities vasthouden, zelfs zonder PC door een intern geheugen. De vastgelegde aantekeningen kunnen dan later overgezet woorden naar de PC door de Xi eraan te koppelen. De Mimio Xi is 60% smaller dan een gewone Mimio en weegt slechts 450 gram. Wat ik helemaal geweldig vind van de Mimio Xi is dat je deze eenvoudig aan ieder whiteboard kan bevestigen en hier een digiboard van kan maken. Je kunt hiermee zelfs verder gaan, door de Mimio Xi op een glasplaat (of raam) te bevestigen en ook dan heb je digiboard. Zeer interessant voor het Learning Centre lijkt me!

Naast de vele digiboards hebben we ook nog gekeken naar diverse standjes over o.a. dyslexie, flexibel meubilair en lockers voor laptops. Al met al hebben we dus toch heel wat leuke dingen gezien.

Be Sociable, Share!

1 comment

This does sound like a lot of fun. Technology has helped us provide better education in so many ways. I just love all the new gadgets and options that are available today and wonder how amazing online training would be 10 years from now.

Leave a Reply

© 2011 TU Delft