Over mijn blog

Welkom op mijn weblog!

Hier schrijf ik over mijn bezigheden, als onderwijskundige op het gebied van ICT in het academisch onderwijs. Tot eind 2009 was ik werkzaam voor de TU Delft, sinds 2010 ben ik werkzaam als Educational Technologist aan de Universiteit van Tilburg. Ik post hier regelmatig mijn 'gedachtekronkels' op het gebied van onderwijs. Schroom niet om een reactie te plaatsen op mijn weblog.


"Tell me and I forget, show me and I remember, involve me and I understand."

Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

UGame ULearn 2009 (1)

Gisteren vond in de Aula van de TU Delft voor de tweede keer het UGame ULearn congres plaats. Het was een geweldig congres; hulde voor de organisatie.

Tijdens het wachten op de keynote speelde een mooi introductiefilm op het grote scherm in de zaal. Ook was er een woordje van Minister Plasterk. Dagvoorzitter Annemarie van Gaal (media ondernemer) opende met een greep uit haar eigen ervaringen en kondigde tenslotte de eerste Keynote spreekster aan:

Helene Blowers (Columbus Metropolitan Library, (OH) Director of Digital Strategy): Finding the Phoenix

Waar denkt men aan bij een Bibliotheek? Juist boeken, boeken en nog eens boeken. Dat beeld zou nog wel eens kunnen gaan veranderen met de huidige ontwikkelingen op het gebied van de nieuwe media.

Blowers noemt enkele trends:

  • Kindle (e-book reader van Amazon): opvallend is dat juist de oudere generatie meer gebruik blijkt te maken van digitale boeken en bijhorende readers. Helaas niet in Nederland te verkrijgen. Je ziet de e-book readers nog niet erg veel; mijns inziens zijn de prijzen ook nog behoorlijk hoog om voor een breed publiek bereikbaar te zijn.
  • Mobile devices: Mobiele communicatie middelen (met name de gsm) heeft enorme potentie om de digitale kloof te overbruggen. 60% van de wereldbevolking heeft de beschikking over een mobiele telefoon (tov internet beschikbaarheid dat in 2002 groeide van 11% naar 23% van de wereldbevolking in 2008).
    Blowers liet ook nog even zien dat Nederland op de 4e plaats staat op de ranglijst van meest geavanceerde landen (VS bekleed hier de 17e plaats).
  • In het kader van de populariteit van Mobiele telefoons vertelde Blowers ook kort over Cell phone Novels, dat een serieuze business aan het worden is. Vooral in Japan is het lezen van een boek via je mobiel erg populair. (Hierop inspelend is er voor de Iphone ook een applicatie beschikbaar van de Kindle). Een voorbeeld hiervan is: http://www.textnovel.com/
  • Geprinte media is in gevaar (aan het verdwijnen): vooral kranten hebben hier steeds meer mee te maken. Door het constante aanbod van nieuws op internet, is het nieuws in de krant bij het drukken eigenlijk al achterhaald. Om hiermee om te gaan (en dus niet ten onder te gaan) moeten kranten hun business model aanpassen. Vooral de manier van ‘leveren van de informatie’ moet veranderen. Zo zie je dat ook steeds meer kranten een digitale variant aanbieden.

Blowers haalde hier het punt aan dat vooral de ‘distribution’ (de manier van brengen) dus aan verandering onderhevig is, niet zozeer de informatie zelf. Dit wordt steeds meer digitaal en minder eenzijdig. Mensen zitten niet achterover om de informatie de ontvangen. Maar men gaat steeds meer actief op zoek naar informatie en daarnaast is er ook steeds meer interactie vanuit de ontvanger met deze informatie (ook zorgt de ontvanger zelf voor nieuwe informatie; we zijn steeds meer prosumers).

Boeken gaan niet dood, maar het format zal steeds meer veranderen. Blowers ziet de rol van een librarian dan ook steeds meer als Change Agents: die er zorg voor dragen dat kennis en informatie gratis en toegankelijk zijn voor iedereen.
Ook de massa consumptie van boeken zal dus veranderen. Bibliotheken zullen zich meer en meer moeten gaan richten op andere taken (services) zoals hulp bij omgaan met alle enorme hoeveelheden informatie (mediawijsheid), omgang nieuwe media en technieken en zeker niet te vergeten het leerproces zelf. Het fundament van leren is volgens blowers: engaged + motivated = learning
De librarians moeten dus mede zorg dragen voor deze betrokkenheid en motivatie bij dat iedereen die hun gebouw binnen komt, zodat er een optimale omgeving voor leren gecreëerd wordt. Dit kan volgens haar via de 3 C’s: Curiosity, Collaborate and creativity. De librarians worden hiermee dan in Blowers ogen getransfomeerd naar lifebrarians: life changers.

Be Sociable, Share!

Leave a Reply

© 2011 TU Delft