Over mijn blog

Welkom op mijn weblog!

Hier schrijf ik over mijn bezigheden, als onderwijskundige op het gebied van ICT in het academisch onderwijs. Tot eind 2009 was ik werkzaam voor de TU Delft, sinds 2010 ben ik werkzaam als Educational Technologist aan de Universiteit van Tilburg. Ik post hier regelmatig mijn 'gedachtekronkels' op het gebied van onderwijs. Schroom niet om een reactie te plaatsen op mijn weblog.


"Tell me and I forget, show me and I remember, involve me and I understand."

Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

Shift Happens 4.0

Via de weblog van Trendmatcher vond ik een nieuwe versie van de "Shift Happens" video, Did you know 4.0, Fall 2009:

(Ik moet het even doen met een link naar het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=6ILQrUrEWe8 het embedded toevoegen van Youtube lijkt even niet te werken…)

" Dit is een officiële update van de originele "Shift Happens" video. Deze geheel nieuwe Fall 2009 versie bevat feiten en statistieken gericht op het veranderende medialandschap, met inbegrip van convergentie en technologie, en werd ontwikkeld in samenwerking met The Economist. Voor meer informatie of deelnemen aan het gesprek, bezoek mediaconvergence.economist.com en shifthappens.wikispaces.com "

Eerder heb ik al eens een post geschreven over een Nederlandse versie van "shift Happens". De originele versie van Shift Happens, is natuurlijk ook nog op YouTube te vinden. Deze filpmjes geven altijd een mooie illustratie van de impact van nieuwe technieken op ons dagelijks leven en daarbij ook een verwachting voor de toekomst.

Be Sociable, Share!

1 comment

Digitalisering zal versneld moeten worden.

Tegen kinderen zeggen we doodleuk: “Jullie doen met z’n vijven samen met één computer”, terwijl zij degenen zijn die hiermee ontzettend veel feeling hebben. Als hierin niet snel verandering komt, wanen kinderen zich in deze tijd van high-tech in een museum i.p.v. een schoolgebouw.
Mijn streven is om binnen enkele jaren de gehele bovenbouw te voorzien van laptops of iets vergelijkbaars. Tijdwinst boeken t.b.v. sport, expressie en sociale vaardigheden.
Momenteel werken drie zorg-leerlingen in mijn groep permanent met een laptop. Een groot succes. Resttijd voor deze kinderen bestaat niet meer.
Er vanuit gaande dat aan de basisvoorwaarden (gediplomeerde leerkracht, goede methoden en goede en voldoende materialen) voldaan is, zijn er drie structurele manieren om prestaties van kinderen, ongeacht welk niveau, te verhogen:

1. Groepsgrootte verkleinen
2. Inzet van Remedial Teachers om zorgleerlingen (ook excellente) individueel te begeleiden
3. Elk kind zijn eigen pc/laptop, te beginnen in de bovenbouw

Doordat een kind gebruik kan maken van een eigen pc of laptop kan de schooltijd maximaal benut worden en kan elk kind na het maken van de basisstof op zijn eigen niveau verder werken, hetzij herhalen, hetzij verrijken. Resttijd bestaat niet meer. De uitgevers moeten nu aan de slag om de basisstof te digitaliseren en het is aan de politiek hoeveel het onderwijs en de toekomst hun waard is.

Leave a Reply

© 2011 TU Delft