Over mijn blog

Welkom op mijn weblog!

Hier schrijf ik over mijn bezigheden, als onderwijskundige op het gebied van ICT in het academisch onderwijs. Tot eind 2009 was ik werkzaam voor de TU Delft, sinds 2010 ben ik werkzaam als Educational Technologist aan de Universiteit van Tilburg. Ik post hier regelmatig mijn 'gedachtekronkels' op het gebied van onderwijs. Schroom niet om een reactie te plaatsen op mijn weblog.


"Tell me and I forget, show me and I remember, involve me and I understand."

Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

Test Blackboard Basic Portfolio door studenten TU Delft

Onlangs had ik een opdracht uitgezet, om binnen het Blackboard Basic Portfolio enkele voorbeelden te laten maken door een paar studenten van de TU Delft. De voorbeelden zijn te zien op de ICTO website van de TU Delft en natuurlijk ook op de CoP Portfolio op Blackboard. Natuurlijk hebben we ook een uitgebreid verslag gemaakt naar aanleiding van deze opdracht. Hierbij de conclusie vanuit het verslag (het hele verslag is ook weer te vinden op de CoP in Blackboard). Hier alvast de conclusie uit het verslag:

Als we terugkijken naar de bevindingen van de studenten (en ook onze eigen praktijkervaringen), dan luidt de algemene conclusie dat het Blackboard Basic Portfolio, voldoende mogelijkheden biedt voor het inzetten van het E-portfolio als ontwikkelingsportfolio. Te denken valt hier bijvoorbeeld aan de inzet van het E-portfolio binnen het onderwijs om ontwikkelingen in kaart te brengen betreffende de studiebegeleiding (zaken als het Bindend Studie Advies), academische competenties (vaardigheden) en/of vakspecifieke competenties.

Vanuit het onderwijs kan men structuur bieden aan het E-portfolio door gebruik te maken van templates. De student kan op een eenvoudige manier en in een korte tijd een volwaardig E-portfolio samenstellen en zich zo beter richten op inhoudelijke zaken. Daarnaast maakt Blackboard het erg eenvoudig om het E-portfolio te delen met docenten, (externe)begeleiders, mentors, mede studenten en zelfs met een hele course of organization binnen Blackboard.

Voor het showcaseportfolio schiet het Blackboard Basic Portfolio al snel tekort qua lay-out mogelijkheden en meer uitgebreide functionaliteiten. Met behulp van de HTML modus kun je wel veel meer maken van het E-portfolio dan via de tekstbox editor. De algemene conclusie van de studenten was dat men voor het showcaseportfolio liever een persoonlijke website zou willen gebruiken. Zeker als het E-portfolio op zichzelf als een visite kaartje wordt gezien (met name bij de toetreding tot de arbeidsmarkt en andere selectieprocedures). Door de beperkingen van het systeem kan de student zijn creativiteit niet altijd volledig tot zijn recht laten komen. Het laten zien wat je in je mars hebt, is juist kenmerkend voor het showcaseportfolio.

Naast de conclusie betreft de hier genoemde twee soorten portfolio’s, moeten we ook concluderen dat het Blackboard Basic Portfolio nog niet geheel vrij is van bugs. Met name de HTML modus en het toevoegen van multimedia (vooral filmpjes) blijken nogal eens wat problemen op te leveren. Dit maakt het Blackboard Basic Portfolio dus minder geschikt voor een uitgebreid E-portfolio met veel grafische mogelijkheden en multimediale content.

Samengevat zijn de voor en nadelen van het Blackboard Basic portfolio:

• Voordelen: 
– Prima voor basis gebruik van E-portfolio in onderwijs, 
– Templates voor het bieden van structuur,
– Eenvoudig delen van het E-portfolio,
– Relatief eenvoudig en snel aan te maken.

• Nadelen: 
– Beperkte mogelijkheden qua lay-out en extra functionaliteiten,
– Beperkt in gebruik multimediale content, 
– Wil je er iets meer van maken dan ben je al snel aangewezen op kennis van HTML,
– Het systeem is nog niet geheel vrij van bugs.

Be Sociable, Share!

2 comments

I have never really used Blackboard E-portfolios, so this was new to me. Was able to learn of the limitations, which is always good to know. Thanks.

Hoi Gerwin,
Ik ben met een projectgroep bezig om een geschikte digitale omgeving te vinden voor het delen van een portfolio voor eerstejaars Pabo studenten. De school werkt met Blackboard, maar er is maar 20MB per student beschikbaar in het portfolio. Ik vroeg me af of dit een probleem is of dat er gebruik kan worden gemaakt van externe opslag?
Met vriendelijke groet,
Heleen

Leave a Reply

© 2011 TU Delft